אם אתם מתקשים למכור את הרכב הישן, לפעמים האפשרות של פירוק הרכב היא הפתרון היעיל ביותר. בשוק רכבים משומשים בישראל, במיוחד עבור רכבים ישנים או אלה שסובלים מתקלות תכופות, ביקוש מצומצם יכול לאתגר אתכם בזמן ניסיון למכור את הרכב לקונה פרטי או אפילו לסוכנות רכב. פירוק רכב לחלקים עשוי לא רק להעניק לרכב שלכם ערך כלכלי מחודש, אלא גם לעזור בסביבה על ידי מיחזור והפחתת צריכת משאבים חדשים.

המאמר נכתב בשיתוף עם אתר יונדאי אינווסט.

מתי כדאי לשקול פירוק רכב?

הביקוש לרכבים ישנים יורד משמעותית לאחר 10-15 שנים על הכביש, או כאשר קילומטראז' הרכב גבוה בצורה ניכרת, ולעיתים קרובות בעלי רכבים מוצאים את עצמם חסרי ברירה. כאשר מצב המכני של הרכב אינו תקין וההשקעה בתיקונים עולה על שוויו, מכירתו לקונה פרטי באה פחות בחשבון. 

דוגמה טובה לכך היא רכבים שעברו תאונה חמורה. רכבים אלה לרוב יידרשו לתיקונים יקרים שלא תמיד מצדיקים את שווי השוק שנותר להם. במקרה זה, ייתכן שאתם עשויים להרוויח יותר ממכירת החלקים הפנימיים של הרכב לתעשייה, כחלק מתהליך הפירוק. 

היתרונות הכלכליים של פירוק רכב

כאשר מחליטים לפרק רכב, פעמים רבות ניתן למכור את החלקים השונים כדוגמת מנוע, גיר, פנסים ומערכות חשמליות לסוחרי חלפים משומשים, מוסכים או אפילו לקונים פרטיים. השוק לחלקים משומשים בישראל הוא פעיל למדי, ובכך ניתן לפעמים להרוויח סכום משמעותי יותר מאשר ניסיון למכור את הרכב במצבו הכללי.

 

לדוגמה, סוחרי רכב רבים מתעניינים במנועים משומשים, מערכת בלמים או אפילו פגושים תקינים, שיכולים לחזור לשימוש ברכבים אחרים. בישראל, המסחר בחלקי חילוף משומשים הוא נפוץ, וגם פתרונות ליסינג, כמו אלה של רכבים מדגמים אטרקטיביים כמו יונדאי איוניק, ניזונים משוק החלקים המשומשים להוזלת עלויות תחזוקה והשדרות. 

תרומה לסביבה ולחברה

מיחזור רכבים תורם לשמירת הסביבה באופן ברור. במקום להשאיר רכב בלתי שמיש זרוק במגרש או לפחות להשתמש במשאביו, אתם עוזרים להפחית יצור של חלקים חדשים. שוקים תעשייתיים רבים תלויים בחומרים ממוחזרים מסקטור הרכבים המפורקים, ומיחזורם יכול לחסוך אנרגיה רבה בהשוואה לייצור חדש ומורכב.

יותר מכך, בפירוק רכב נעשה שימוש חוזר במתכות, פלסטיק, זכוכית ואף סוללות, שמגיעים לשימוש במוצרים אחרים. למשל, מתכות מסוימות, כמו ברזל ואלומיניום, ניתנות למיחזור כמעט אינסופי, מה שחוסך כמויות גדולות של חומרי גלם ממחצבים ברחבי העולם.

פירוק רכב – הליך חוקי ותקנות רלוונטיות

בישראל, יש לעקוב אחרי תקנות מסוימות הקשורות לפירוק רכבים. חשוב לוודא כי חברות הפירוק או הגריטה פועלות בהתאם לרגולציות הסביבתיות, וכן רישיון פירוק רכב מאושר. בהתאם לחוק, כאשר אתם מוסרים רכב לפירוק, אתם תקבלו תעודת פירוק מסכם, העוקדת על סיום חייו של הרכב. זהו שלב חיוני מאוד במען כדי למנוע התמודדות עתידית עם הקשור למשימות ביטוח או רישויי.

מעבר לכך, הליך פינוי הרכב ממעברים ציבוריים או משטחים פרטיים בצורת גרוטאות יכול לגרום להשלכות סביבתיות ורגולציה, ולכן פירוק מאושר באופן חוקי מונע בעיות נוספות בהמשך.

הצד של בעלי רכבים חדשים – האם הפירוק מתאים לכם?

גם אם עברתם לרכב חדש מאפשר תחזוקה נוחה או מעבר ידידותי לסביבה כמו רכבי חשמל, כדאי לשקול את אופציית הפירוק כאשר הרכב הישן שלכם מקשה עליכם במכירה. בין שמדובר ברכבים ישנים ובין שמדובר ברכבי היבריד–חשמליים, חלקים שבירים או יוקרתיים במיוחד יכולים להביא תשואות נאות ביותר בשוק היד השנייה.

כדוגמה לעניין, רכבים חשמליים יותר פופולריים כיום, כמו ליסינג ליונדאי איוניק 5, ובכך משרדי תחבורה ממחזרים חלקים חשמליים שמאפשרים ייצור זול יותר של רכבים עתידיים.

איך למצוא מקום אמין לפירוק רכב?

בישראל קיימים עסקים רבים שמציעים שירותי פירוק רכבים, אבל חשוב לבדוק את אמינותם ולדאוג שהחברה רשומה כדין ופועלת לפי חוק. מומלץ לקבל המלצות מחברים ובעלי ניסיון, וגם לחפש באינטרנט סקירות על חברות שונות בתחום. אם כבר החלטתם ללכת לכיוון זה, בדקו את התמורה שאתם צפויים לקבל בתמורה למסירת הרכב שלכם לחלקים – לעיתים, ניתן לנהל משא ומתן על מחיר החלקים הנפרדים.

בסופו של דבר, פירוק רכב יכול להוות פתרון מצוין כאשר מוכרים מתקשים למכור את רכבם הפרטי בשוק יד שניה רגיל או כאשר הוא דורש תיקונים יקרים שלא משתלמים. בנוסף, מדובר באופציה ירוקה שמציבה דגש על שימוש מחדש בחלקים קיימים ותורמת לאיכות הסביבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן